Sæson 2019

Rejseforedrag om det uspolerede Grækenland v/ Thyge C. Bro

Onsdag den 30. januar kl. 19.30 på Den Gamle Skole, Smedegade 5 i Kirke Værløse

Det nordlige Grækenland er et vidunderligt, storslået område at besøge, bl.a. fordi det stadigvæk er helt uspoleret og upåvirket af masseturisme. Området er også kendt som Makedonien og er præget af høje bjerge, frugtbare sletter, skønne strande, kulturbyer og rige arkæologiske fund. Det sidste ikke uden grund, for det var her Europas første stormagt opstod under Filip II, Alexander den Stores ukendte far.

Thyge C. Bro er forfatter, ekstern lektor og mag.art. i klassisk arkæologi samt rejsefører og er ualmindeligt velbevandret i hele det nye såvel som det historiske Grækenland og ikke mindst i Makedonien.

Kom og få inspiration til et fantastisk rejseland, få mere at vide om en planlagt grupperejse og få mulighed for at købe bogen ’Makedonien – Europas første stormagt’.

Der vil blive serveret kaffe og kage. P

ris: 25 kr. for medlemmer og 50 kr. for gæster. Alle er velkomne.

En flygtnings fortælling v/ Helle Asmild

Tirsdag den 26. februar kl. 19.30 i Sognehuset, Kirkestræde 2 i Kirke Værløse

Da Helle Asmild og hendes mands ældste barn ud af en søskendeflok på fem for to år siden flyttede hjemmefra, besluttede familien at invitere en flygtning fra Syrien til at bo i deres familie. Han havde en fortælling med sig,

Med hans tilladelse fortæller Helle Asmild nu hans historie om flugt, integration og om hans søgen efter den bror, der forsvandt på turen over Middelhavet. Det er en stærk og relevant historie, der rører ved vores medmenneskelighed og får os til at se os selv og vores liv i et nyt perspektiv. Det er også en historie om en familie, der har overskud til at udvise næstekærlighed og mod til at blive udfordret.

Man kan ikke undgå at blive berørt.

Fra stormende forelsket prinsesse til forvist mor v/ Birgitte Nyborg

Tirsdag den 19. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole, Smedegade 5 i Kirke Værløse

Prinsesse Charlotte Frederikke fra Mecklenburg-Schwerin møder i 1803 sin fætter prins Christian Frederik, den senere Christian VIII. De bliver stormende forelsket, forlovet og gift, og de får sønnen Frederik, men ægteskabet holder ikke.

Tre år efter deres bryllup forvises Charlotte Frederikke til Horsens og fratages sit lille barn på grund af utroskab. Her hun bor i 20 år. Senere rejser hun til Rom, hvor hun bliver en central og markant person i den danske og skandinaviske koloni. Vi følger hendes brogede liv som prinsesse, mor og som forvist prinsesse i eksil.

Cand.phil. og forfatter Birgitte Nyborg har udgivet den fremragende, velresearchede og spændende bog, "Charlotte Frederikke, Frederik VII's mor - en historisk biografi", som hun har med denne aften og som kan købes af interesserede. Læs evt. mere på www.birgittenyborg.dk

Stress er ikke bare stress v/ master stresscoach Birgit Ritter

Tirsdag den 9. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole, Smedegade 5 i Kirke Værløse

Vi fortrænger ofte, at vi har fået stress, og det er ikke hensigtsmæssigt, for det kan gå rigtig galt, når stress tager styringen. Stress kan påvirke både det fysiske helbred og hele ens adfærd, siger Birgit Ritter, der er master stresscoach. Og ikke erkendt stress kan på sigt påvirke arbejdsevnen og livskvaliteten i negativ retning for både den ramte selv og hele familien.

Stress er imidlertid ikke bare stress. Stress kan antage mange former, fx naturlig stress, forestillingsstress, identitetsstress, social stress, strukturel stress eller kulturel stress.

Kom og hør om forskellige former for stress og hvordan du håndterer det bedst muligt. Birgit Ritter vil også komme med input til, hvad man kan gøre for at få magten og overskuddet tilbage i sit liv og hvordan man selv kan være med til at forebygge, at man igen bliver stresset. Efter foredraget vil der blive lejlighed til at stille spørgsmål til Birgit Ritter. Læs evt. mere på www.ritterhuset.dk

Damefrokost med overraskelser

Lørdag den 11. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole, Smedegade 5 i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening har nu gennem flere år hvert år i maj måned afholdt en efterhånden legendarisk festlig og fornøjelig damefrokost.

Damefrokosten arrangeres af husmoderforeningens bestyrelse, der sørger for alt det praktiske, det sjove og underholdende.

De enkelte rettertil 5-6 personer kommer deltagerne selv med efter eget valg og ambitionsniveau.

Der bliver udsendt særskilt invitation, men sæt kryds i kalenderen nu.

Pigerne fra Sprogø v/ historiker Carsten Egø Nielsen

Tirsdag den 28. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole, Smedegade 5 i Kirke

Christian Keller, overlæge ved De Kellerske Anstalter, som hans far døvepædagogen, cand.theol. Johan Keller påbegyndte arbejdet med i 1865, oprettede i 1923 internatet på Sprogø for åndsvage og seksuelt løsagtige kvinder. Internatet eksisterede indtil 1961.

Christian Keller var også initiativtageren til Lov om Adgang til Sterilisation i 1929, Europas første racehygiejniske lov, og havde i øvrigt allerede i 1911 fået oprettet et tilsvarende internat for mænd på Livø.

Carsten Egø Nielsen vil fortælle om Kvindeanstalten på Sprogø, om nogle af skæbnerne og om hverdagen for de mange kvinder. Foredraget vil blive ledsaget af en række samtidige og også nutidige billeder.

Pris: 25 kr. for medlemmer og 50 kr. for gæster. Alle er velkomne

Oplysningerne kunne findes i Bbr.

Kære Tom,
Tak for præcisering. Jeg har data, som altså er forkert, fra billedtekst ifm. billedet, som jeg har fundet i det historiske billedarkiv.
Vh Charlotte

Kære Lone,
Du kan melde dig ind ved arrangementer. Program for 1. halvår '19 kan snart ses her på siden. Læs om indmeldelse under 'Medlemsskab'.
Mvh Charlotte

Fortsat : som alle er fra 1949 er ikke bygget 😄