Grønspættebogen til husmødre

Grønspætten eller picus viridis, som er dens latinske navn, yngler stort set kun i Jylland, men ses af og til på visit andre steder.

Grønspættebogen, som Anders Ands små nevøer Rip, Rap og Rup altid render rundt med, er en nyttig og fantastisk bog. Ligesom i en spejderhåndbog kan man nemlig her finde mange nyttige oplysninger om, hvordan man klarer sig i naturen og andre steder. Det kan for eksempel være, hvordan man redder en uheldig onkel op af kviksand, eller hvordan man får en arrig skildpadde til at give slip, når den har bidt sig fast i hans næb.

Grønspættebogen er - som enhver donaldist ved - således en uundværlig håndbog i enhver tænkelig situation, når man står i akutte situationer eller med pludseligt opståede problemer.

Navnet er trods sit ophav blevet synonymt med en opslagsbog med nyttig viden og forslag til problemløsning af enhver art også selv om man ikke er en and.

Alarm: Brand, redning og forurening ring på tlf. 112

Dyrenes Vagtcentral: Dyrenes Vagtcentral er Dyrenes Beskyttelses vagtcentral for dyr i nød, og vagtcentralen er døgnbemandet, så du kan ringe 24 timer i døgnet. Hjælpen til ejerløse dyr betales af Dyrenes Beskyttelse. Ring på tlf. 1812

Dyrlæge: Ved akut brug for dyrlægehjælp udenfor almindelig åbningstid, dvs. hele døgnet, er der to muligheder i Storkøbenhavn nemlig Skadestuen på LIFE (Landbohøjskolen) tlf. 22 55 11 12 eller Københavns Dyrehospital tlf. 36 17 46 05. Kør evt. afsted med det samme og ring og adviser undervejs.

Falcks vagtcentral: Kontakt Falcks vagtcentral for assistance til sygetransport, autohjælp m.v. eller hvis du finder trafikdræbt vildt på tlf. 70 10 20 30

Forgiftning: Giftlinjen er en landsækkende telefonrådgivning, hvor alle kan få direkte råd og hjælp i tilfælde af forgiftning. Sygeplejersker og læger, der er særligt uddannede inden for forgiftning, sidder klar ved telefonerne på Bispebjerg Hospital døgnet rundt på tlf. 82 12 12 12

Læge: Lægevagten i Region Hovedstaden har åbent alle hverdage fra kl. 16 til kl. 08 og kan træffes på tlf. 1813

Oversvømmelse: Hvis vandet står op af kloaken ved skybrud, hvilket sker med mellemrum, og du selv får akutte problemer, kan du ringe til Teknisk Vagt i Furesø Kommune/Spildevand på tlf. 26 32 73 14

Politi: Ring på tlf. 114

Strøm: Hvis strømmen går og det ikke er en sikring hos dig selv (!), kan du ringe til Dong Energy på tlf. 72 10 20 30

Tandlægevagt: Kontakt tandskadevagten via Region Hovedstadens Akut telefon på tlf. 1813

Vand: Hvis du pludseligt oplever ikke at have noget vand, kan du ringe til Furesø Vandforsyning på tlf. 44 95 26 15

Er der nogen, der ved noget om Kirsten Gräs, Nyborg. Hun var formand (måske kun lokalt) i 1960. Hun var min mors kusine.
På forhånd tak.

Der er omvalg af forbrugerrepræsentanter i NOVAFOS 29. januar - 9. februar. Den lokale kandidat, DAN ROSBJERG, er stadig opstillet. Stem med NemID.