Smuk kalender for 2019 med historiske fotos

Kirke Værløse Kalenderen 2019 kan fås fra den 6. december

Kalenderen for 2019 er sendt i trykken og vil kunne købes fra den 6. december. Denne kalender indeholder skønne gamle fotos fra Kirke Værløse og den nære omegn. Kalenderen er dejlig at have hængende på jobbet og i hjemmet og vil være velegnet som personlig julegave til familie og venner i ind- og udland.

Nedenfor ses nogle måneder fra 2019-kalenderen samt info om, hvordan du køber den.

Tekst om de enkelte måneders billeder kan læses nederst.

Kalenderen for 2019 har fotos af et udvalg af de smukkeste gamle historiske fotos fra Kirke Værløse og omegn.

Sådan kan du købe kalenderen

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforenings kalender for 2019 med smukke historiske fotos er en oplagt julegaveidé til familie og venner lokalt, i resten af landet og i udlandet. Den kan selvfølgelig også anvendes som mandelgave.

NB! Oplaget er begrænset, så kalenderen sælges efter 'først til mølle'-princippet.

Kalenderen kan leveres fra den 6. december og kan bestilles:

Send en mail til formand@husmoderforening.dk hvor du angiver:

• Antal kalendere á 120,-  kr., som du ønsker at bestille
  • Dit navn og adresse samt telefonnummer
  • Indbetal det samlede beløb på foreningens konto i Nordea: Reg. nr. 5501 Konto nr. 6446 360 726.

Bor du i Kirke Værløse eller i Værløse kan du få leveret dine kalendere til din adresse. Bor du uden for disse områder må du træffe aftale om levering på tlf. 21601836.

Forklarende tekster til billederne i kalenderen

• Forsiden: Håndkoloreret postkort af Kildebakken med piletræet (som var et kendt og elsket vartegn) og Kirke Værløse Kirke. Angiveligt fra ca. 1960. Men formentligt noget tidligere.
  • Januar: Kirke Værløse By - luftfoto. Dateret 1940, men er retteligen fra 1948 jævnfør Tom Nielsen. Læg mærke til, at vejføringen er helt anderledes end i dag. Vejen fra Værløse (Lille Værløse) gik igennem Bygaden, før Bundsvej blev etableret.
  • Februar: Bygaden i Kirke Værløse set mod NV. Rytterens uniform daterer billedet ret så præcist. Rytter og hest står ved siden af rejsestalden med en beliggenhed svarende til Bygaden 21 på modsatte side af gaden overfor Kirke Værløse Kro, som også har en rejsestald ved siden af gavlen. I baggrunden ses 'Villa Ola'. Dateret 1923.
  • Marts: Bygaden i Kirke Værløse - nr. 22 til venstre og nr. 25 til højre. Læg mærke til at rejsestaldens port ses i baggrunden. Postkortfoto. Dateret ca. 1910.
  • April: Kirke Værløse Afholdsrestauration (Bygaden 4) og Kirke Værløse Mejeri. Til højre for afholdsrestaurationen blev der senere op ad gavlen opført en bygning, der  i sin tid indeholdt et bageri. Mejeriet var beliggende der, hvor byggeriet Tårnhøjgård begynder´. Postkort. Dateret 1906.
  • Maj: Smedegade 19 i Kirke Værløse. Som det ses, er der indrettet butik til venstre i bygningen. Bagved ses lagerbygningen med et betydeligt anderles tag end i dag, idet der både er en anden tagrejsning og en anden type tagmateriale, nemlig tegl. Postkort. Dateret 1915.
  • Juni: ´Bygaden set fra Kildebakken med Bygaden 1 til venstre og Kirke Værløse Afholdsrestauration på modsatte hjørne. Postkort. Ikke dateret, men formentlig ca.1905-1910.
  • Juli: Kirke Værløse Kro på Bygaden. Kroens rejsestald med port til hestene i gavlen skimtes lige efter kroen. Derefter 'Villa Ola' på Bygaden 22. Til venstre ses *Villa Rosenhøj', Bygaden 19. Postkort. Datering 1930. Den tidligere kro med næsten samme placering brændte i 1925.
  • August: Smedegade 6. Meget smuk dobbeltdør i midten, stald både til højre, hvor hesten kigger ud af halvdøren, og til venstre. Bygningen eksisterer i bedste velgående, men er dog noget forandret. Dateret 1920.
  • September: Foran Kirke Værløse Kro. Fra venstre ses Lars Petersen (Slagterlars), Keiner Hansen, kropigen Nancy, krokonen Bærentsen, Hilleborg, sypige kaldet stoppenålen, drengen Svend og murer Olsen. Kroen brændte i 1925, hvorefter der hurtigt blev opført en ny kro, som i dag er indrettet til fire beboelseslejligheder. Dateret 1921.
  • Oktober: C. Jensens købmandsforretning på Kildebakken 6´, af lokale kaldt Købmand Carl. Postkort. Dateret meget upræcist 1920-1950, men et andet næsten identisk postkort er dateret 1916. Dette postkort er dog formentlig pga. den håndskrevne tekst øverst afsendt efter 1940 af en tysk soldat i lejren, som blev besat og overtaget af tyskerne den 9. april 1940.
  • November: Kirke Værløse - vejkrydset Kildebakken - Smedegade. Samtlige huse eksisterer endnu. Postkort. Dateret 1910 - 1925.
  • December: Værløselejren, som den så ud før krigen og besættelsen og før flyvevåbnet overtog den. Øverst i billedet lidt af Kirke Værløse. Til venstre ses Mosedamgaard og Annexgård. I midten Rokkedyssegaard og Kildebakkegaard. I højre hjørnet Sandet. Luftfoto. Dateret 1936.

Tom Nielsen | Svar 31.12.2018 14.03

Fortsat : som alle er fra 1949 er ikke bygget 😄

Tom Nielsen | Svar 31.12.2018 14.01

Hej Charlotte din datering af januarbilledet er lidt for tidlig, det er 1948, da vognmand Jørgensen har bygget på Kildebakken 13, men Præstevænget 3 - 9 og 11,

Tom Nielsen 02.01.2019 19.24

Oplysningerne kunne findes i Bbr.

Charlotte Søllner Hernø 01.01.2019 20.06

Kære Tom,
Tak for præcisering. Jeg har data, som altså er forkert, fra billedtekst ifm. billedet, som jeg har fundet i det historiske billedarkiv.
Vh Charlotte

Leila.nielsen28@gmail.com | Svar 03.01.2018 17.51

Du har ikke været forbi os iår ? Kan vi stadig købe en kalender ?

Marianne Pedersen | Svar 10.01.2016 15.28

Kære Husmor forening,

Hvis det stadig er muligt, vil jeg gerne bestille 3 kalendere.

Charlotte Søllner Hernø 11.01.2016 16.14

Kære Marianne,
Det kan du sagtens. Jeg har d.d. 8 kalendere tilbage. Ring evt. til mig, så vi kan aftale, hvornår du henter dem.
Mvh Charlotte

Oplysningerne kunne findes i Bbr.

Kære Tom,
Vh Charlotte

Kære Lone,
Du kan melde dig ind ved arrangementer. Program for 1. halvår '19 kan snart ses her på siden. Læs om indmeldelse under 'Medlemsskab'.
Mvh Charlotte

Fortsat : som alle er fra 1949 er ikke bygget 😄