Sæson 2018

Jonstrup Kgl. Uldenmanufaktur v/ Heidi Storck

Tirsdag den 30. januar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Fra 1760 til 1805 var der klædefabrik under navnet Jonstrup Kgl. Uldenmanufaktur i de bygninger, der i dag kaldes Jonstrup Gl. Seminarium. Uheldige konjunkturer gjorde, at klædefabrikken standsede produktionen. To år senere købte staten bygningerne for at indrette dem til lærerseminarium. Her blev der gennem knapt 150 år udklækket en perlerække af kapaciteter, der kom til at præge samtid og eftertid.

I 1955 sluttede en æra, idet Flyvevåbnets Officersskole flyttede ind. I 1995 rømmede forsvaret bygningerne, der blev købt af Værløse Kommune. Siden er bygningerne blevet anvendt til skiftende aktiviteter. Hvad de nu skal bruges til, må fremtiden vise.

Heidi Storck, der selv er fra Jonstrup og har siddet mange år i byrådet, er på 10. år formand for Ny Bringe Grundejerforening. Heidi vil denne aften fortælle den spændende historie om Jonstrup Gl. Seminarium og lægger gerne op til dialog.

Der vil blive serveret kaffe og kage. Pris: 25 kr. for medlemmer og 50 kr. for gæster. Alle er velkomne.

Design der gør dig gladere for dig selv v/ Bente Knap fra KNAP Design

Onsdag den 28. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Det kan være svært at finde ud af, hvordan man som kvinde finder netop det tøj, der fremhæver ens bedste sider og som hjælper en med at udtrykke, præcist hvem man er.

Bente Knap fra KNAP Design i Farum kan imidlertid hjælpe, idet hun gennem mange år har udviklet ikke blot en butik, men en designlinje, som ydermere tilpasses hver enkelt lige fra str. 34 til str. 50. Derudover kan man få personlig rådgivning om, hvilket tøj, der passer bedst til ens krop og type.

”Hos KNAP design kan du med blot 5-6 stykker tøj totalt forny din garderobe, så du kan gå klædt i den bedste udgave af dig selv hver eneste dag,” siger Bente Knap.

Kom og få en introduktion til en helt anderledes forretning, få gode råd og se eksempler på, hvilken forskel personligt og evt. tilrettet design kan gøre. KNAP design gør dig gladere for dig selv.

Da kvinders vilkår blev forringet v/ museumsinspektør Susan Johnsen

Torsdag den 22. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

I vikingetidens slutning var kvinders stilling god. Ved kristendommens ankomst til Norden bibeholdt kvinderne i første omgang denne stærke stilling i samfundet trods begyndende ændringer som fx forringelse af frillebørns arveret. Med tiden blev Mariadyrkelsen i det nu katolske Norden særdeles stærk og med den fulgte en forherligelse af kvindelighed.

Museumsinspektør Susan Johnsen fra Nordsjællands Museum vil fortælle, hvordan kvindesynet imidlertid ændrede sig voldsomt og om de mulige årsager til forringelsen af kvinders vilkår efter reformationen, der fandt sted i første halvdel af 1500-tallet. Var det økonomiske, religiøse eller politiske motiver, der lå bag det nye kvindesyn? Det kan du få mere at vide om til foredraget.

Vegetar eller det at blive det v/ Irene Pasby fra ’Fityourfood’

Onsdag den 18. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Irene Pasby er uddannet indenfor ernæring og gastronomi og har siden videreuddannet sig og er blevet certificeret indenfor fx træning, coaching, sportsoptimering, funktionel medicin m.v.

Irene Pasby startede konsulentvirksomheden Fityourfood i 2009 med udgangspunkt i en grundlæggende interesse for og viden om kostens betydning for vores præstationer, helbred og generelle velbefindende for at give så mange som muligt muligheden for at nå frem til øget viden og bedre praksis omkring kost, krop og psyke.

”På baggrund af al den ernæringssnak, jeg dagligt bliver mødt med, har jeg valgt at holde foredrag om det at leve som vegetar og om hvordan man sammensætter sine måltider, så man er dækket ind ernæringsmæssigt og naturligvis også har mentalt overskud til at klare de ofte krævende hverdage,” siger hun.

Kom og bliv klogere på vegetarisk kost og om de mange positive effekter, følger med.

Damefrokost – 75 års jubilæumsfest

Lørdag den 12. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening blev stiftet den 30. april 1943 af 79 driftige kvinder fra Kirke Værløse og omegn.

Det er således 75 år siden, foreningen blev stiftet på Kirke Værløse Kro. Årets damefrokost bliver derfor et festfyrværkeri af en festforestilling med dejlig mad, vin, fest og ballade samt masser af grin og latter. Bare vent. Du vil blive ærgerlig bagefter, hvis ikke du deltager.

Der bliver udsendt særskilt invitation, men sæt kryds i kalenderen allerede nu.

Spiselige vilde planter v/ Helle Buchardt Boyd

Onsdag den 30. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Naturen i Norden byder på flere smagsoplevelser, end vi går og tror, selv om flere og flere er blevet interesserede i selv finde og plukke fx ramsløg og skovsyre.

Men for at kunne finde og identificere de spiselige planter er det en god idé at kunne kende forskel på planterne, for nogle er faktisk giftige og nogle af dem ligner til forveksling de spiselige.

Helle Buchardt Boyd er seniortoksikolog hos DHI og har et indgående kendskab til giftige planter. Hun har således også udgivet håndbogen ’Kend de spiselige vilde planter – og undgå de giftige’.

Kom og blive klogere på naturens vidunderlige spiselige planter. Der vil også være mulighed for at købe Helle Buchardt Boyds nyttige bog på stedet – og for at få den signeret af forfatteren.

Er der nogen, der ved noget om Kirsten Gräs, Nyborg. Hun var formand (måske kun lokalt) i 1960. Hun var min mors kusine.
På forhånd tak.

Der er omvalg af forbrugerrepræsentanter i NOVAFOS 29. januar - 9. februar. Den lokale kandidat, DAN ROSBJERG, er stadig opstillet. Stem med NemID.