Sæson 2022

Få en sund livsstil v/ klinisk diætist Ulla Bahme

Torsdag den 24. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Den langvarige nedlukning af samfundet på grund af Corona-restriktioner har for mange betydet mere usund kost, vægtøgning og måske også problemer med maven og det generelle helbred. Den gode nyhed er, at man kan få hjælp til at rette op på problemerne ved hjælp af en klinisk diætist.

Ulla Bahne er autoriseret klinisk diætist og cand.scient i klinisk ernæring og vil denne aften fortælle om sammenhængen mellem kost, vægt, sundhed og livsstil og hvad hun konkret kan hjælpe med, hvis man har behov for et individuelt forløb.

Ulla Bahne kan med udgangspunkt i evidens og videnskab samt kropsscanning hjælpe bl.a. med at få omlagt personlige kostvaner, guide gennem sundhedsjunglen og skræddersy en kostplan specielt til hver enkelt.

Hun har derudover særlig erfaring med en lang række problemstillinger, herunder irritabel tarm, low FODMAP, gluten- og laktoseintolerance, hjertekarsygdomme, blodtryk, forhøjet kolesterol, diabetes,og vægtproblemer m.fl. Ulla Bahne har derudover mange års erfaring fra Hjerteforeningen.

Læs mere på www.diaetistullabahne.dk

Der vil blive serveret gammeldags æblekage, kaffe og te.

Slip hamsterhjulet og find livsglæden i din hverdag v/Barbara Juen

Torsdag den 17. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Rigtig mange mennesker havner i en hverdag, der stille og roligt bliver triviel, som var man i et hamsterhjul, og hvor der mangler glæde, energi og overskud. Man kan føle, at man har glemt sig selv eller føler sig fanget af hverdagens pligter og økonomi. Er du en af dem? Og ved du ikke, hvordan du skal finde glæden igen i din hverdag?

Så vil du kunne blive inspireret af at møde Barbara Juen, som er personlig coach og fysioterapeut med supplerende uddannelser inden for bl.a. kognitiv terapi og mindfulness.

"Jeg hjælper dig, som ikke ved hvordan du skal komme videre i dit liv. Du synes måske, at det hele ser håbløst ud, fordi du ikke længere ved, hvad der gør dig glad. Du føler dig stresset og træt. Det er en ond cirkel. Men tro mig: Det kan ændres," siger Barbara.

"Livsglæde betyder utroligt meget. Hvis ikke du ejer livsglæde, kan du ikke være det menneske, du ønsker at være."

Den gode nyhed er heldigvis, at man kan genfinde livsglæden, f.eks. via hjælp af Barbara Juen, som i øvrigt har klinik i Værløse.

Læs mere på www.mitmaal.dk

Den spanske syge v/ læge og historiker Hans Trier

Onsdag den 6. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Læge og historiker Hans Trier har udgivet bogen 'Angst og Engle – Den spanske syge i Danmark', og vil denne aften fortælle om den største medicinske katastrofe i flere århundreder

Den spanske syge kaldes den influenza-pandemi, der med 50 mio. ofre får Første Verdenskrig til at ligne en bagatel og kan sammenlignes med antal døde under den næste verdenskrig.

I Danmark døde ca. 15.000 mennesker af influenzaen fra 1918 til 1920 ud af en befolkning på 3,1 mio., hvoraf mange var soldater, der havde været indkaldt til sikringsstyrken på Københavns Befæstning.

Hans Trier er cand.mag. i historie og speciallæge i samfundsmedicin. I sin karriere som ansat ved Statens Serum Institut og som embedslæge har han deltaget i bekæmpelsen af epidemier på lokalt og nationalt niveau. Han har i øvrigt også skrevet en række artikler om medicinens historie og om forebyggelse af smitsomme sygdomme.

Hvis jeg overlever det her – bliver det en god historie v/ Henrik Egede-Lassen

Onsdag den 4. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Henrik Egede-Lassen drømte som barn kun om at komme ud i verden, dykke med hajer, møde fjerne folkeslag og leve af sin eventyrlyst. Det kom også i høj grad til at ske.

Som 26-årig blev han medgrundlægger af Albatros Adventure. Efter nogle sjove og formative år i rejsebranchen med utallige ekspeditioner til alle 7 kontinenter, startede Henrik som selvstændig naturfotograf i 2001 med naturformidlingsburauet Zoomedia.

I årenes løb er det bl.a. lykkedes Henrik at genfinde en sjælden afrikansk frø, Nectophrynoides vestergaardi, følge de sidste nomader på Borneo og filme narhvaler samt isbjørne for National Geographic.

Henrik er i dag både naturfotograf, safarileder, foredragsholder og filmproducent samt medlem af Eventyrernes Klub, hvilket kun er for de få.

Nogle af Henriks oplevelser er beskrevet i hans bog ”Hvis jeg overlever det her – bliver det en god historie', som udkom i 2019. Læs mere her wwww.zoomedia.dk

Grevinde Danner og arven efter hende v/ Birgitte Nyborg

Tirsdag den 24. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Grevinde Danner, som Louise Christine Rasmussen kom til at hedde, da hun blev gift med Frederik 7. af Danmark, vil altid fascinere som mønsterbryder og som en klog og driftig kvinde.

Trods stor modstand tog hun turen fra uægte barn til kongens højt elskede hustru. Med sit humanitære arbejde såede Grevinde Danner mange frø, der stadig blomstrer i dag knapt 150 år efter hendes død.

Birgitte Nyborg, der er cand.mag. og forfatter og som i øvrigt er opvokset i den store bygning, der i sin tid udgjorde Jægerspris Slots køkken, vil fortælle den dybt interessante historie om en fantastik, banebrydende kvinde, der har sat sig dybe spor for eftertiden.

Kære Rita,
Kalenderne er endnu ikke sat i produktion, så jeg kender ikke den endelige pris i år. Følg med her på sitet og følg vejledning mht. bestilling.

Så vil jeg gerne bestille 1 stk